tisdag 23 november 2010

En kortis!

Glad, ny-bodypumpad och väldigt sugen på mandelmassa så var jag inne på Hemköp för att låta mig inspireras av deras urval och där igenom kunna komma hem med något som kunde bli middag. (Blev taco för övrigt) Inne i kyldiskarna så hittar jag överraskande nog detta:


Yoghurt på havre! Den innehåller D-vitamin och Oatly har ju sedan en tid gått över till enbart D2, dvs vegetabiliskt.

Framförallt gillar jag denna produkt eftersom det är så sjukt mycket soja i allt och inget. Visst, det ÄR bra, men variation folk, variation! Jag anser även att det finnas ett värde i fler närodlade produkter med lite kortare färdsträckor för råmaterialet vilket uppenbarligen är fallet här. Fick svar på mina frågor kring detta från en av Oatlys product manager, Monika Friis-Jespersen som svarade väldigt fort och vänligt.

Produkterna tillverkas straxt utanför Landskrona o flaskorna tappas hos Milko på Grådö då de inte har den utrustningen hos sig. Glassen tillverkas uppenbarligen av SIA med ingredienser från Oatly.

Havregurt (VÄLDIGT roligt namn!) finns även i jordgubbssmak och jag har för mig att det stod något om blåbär, men jag var lite för exhalterad för att minnas helt korrekt. Av den anledningen tittade jag inte heller om jordgubben innehöll karmin, vilket ju ibland är fallet med rödaktiga livsmedel. Karmin eller inte så antar jag att den innehåller mer socker än den naturella. Och socker. Well. Det är något som hör hemma i mandelmassa! ;)

Nu; taco!

Så, till recension av denna vara. Tyvärr kan jag inte rekommenderar den. =/ Möjligen för bakning av "filmjölks-limpor" där funkar den säkert utmärkt men smaken är vattnig och sur. På helt fel sätt. Jag hoppas de fortsätter finslipa sitt recept så att vi snart får en havregurt man längtar till om mornarna!

2 kommentarer:

  1. Spännande, bra tips får absolut prova! Men du - vad hände med engelska inlägg hmm?
    /L

    SvaraRadera
  2. =) Engelska var ju tanken från början dels för att haka på vego-november då massa olika vego-bloggare skulle samlas i ett forum och alla skulle skriva ett inlägg per dag. Dels för att öva mig själv i att skriva på engelseka.

    Så insåg jag att mitt bloggande ju inte riktigt är så regelbundet och att nå ut till en engelsk-talande/läsande publik är väl inte riktig vad jag tror jag kommer göra i första taget! ;)

    Dessutom så kan nu min kära mor följa recepten lite lättare!

    SvaraRadera