tisdag 15 november 2011

Grönkålstider!

Jag är inte en av dem som kan äta grönkål året om och ständigt fascineras av dess unika smak. Jag kan utan tvekan SE den hela året och tycka den är helt fantastisk som växt! Speciellt under dessa kalla månader då den ståndaktigt står kvar i trädgårdslandet, vitalt grönskimrande med ständigt nya blad på utväxt utan att bry sig om varken minusgrader eller frost.

Sen äter jag den gärna då och då, mest i form av soppa. Kanske är därför jag inte äter grönkål oftare, det enda jag egentligen vet att göra med den är just soppa. Och oavsett hur god en soppa är så blir det lite träligt att äta samma sak allt för ofta. I min mening. Förslag på grönkålsrätter mottages därför gärna! Jag menar, det är ju en väldigt nyttig, lättodlad växt som man ofta får tag på lokalt. Vi får vår från våra fina vänner A&J som bor strax utanför Kalmar så den är extremt lokal och miljövänlig! =)


Den grönkålssoppa jag gör är då som följer:

Ca en halv systembolaget påse med ganska hårt packad grönkål
Omkring 2 liter vatten
1/3 rotselleri
3 små gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 buljongtärning
1 förpackning kikärtor (ca 3 dl färdigkokta om du gör den processen själv)
1 liten förpackning havregrädde
En klick margarin
Salt, peppar, cayenne, chili (ca en halv färsk eller om du har i torkad i kvarn så dra några varv) muskot och ca 5-7 kryddpepparkorn
Lite rapsolja

2 dl okokt matvete
4 dl vatten till detta

Börja med att skölja och sätta igång matvetet. Det får koka för sig självt i en egen kastrull. När den väl är på spisen så börjar du ansa grönkålen, dvs skära bort alla grova stjälkar och vid behov även bladnerver. Hacka grönkålen grovt. Skala och skär upp rotsellerin i mindre bitar. Hacka löken samt vitlöken och fräs dem i lite olja i en stor kastrull/gryta.

Jag börjar som smått lära mig detta med att inte ta kastruller där allt får plats preciiiis. På så sätt slipper man väldigt mycket spill på spisen som är irriterande svårt att torka bort. Vet inte varför jag envisas med små kastruller. Kan vara att jag tänker att det är minde att diska då men... Nej, jag har inte alltid ett bra svar på varför jag gör saker. Antar att jag sparar på vissa tankar/beteenden så jag kan lära mig mer på senare dar? Kanske kanske. Hur som, tillbaka till grönkålssoppan.

Slå därpå i vattnet, grönkålen, rotsellerin, buljongen och kryddpepparkornen. Låt stå och sjuda ca 10-15 minuter och någonstans där bör även matvetet vara färdigt. Vetet är ju som ris där allt vatten ska koka in i kornen. Låt matvetet stå och vänta på sin tur, rekommenderat någon annanstans än på den varma platta.

Ös därefter i kikärtorna i soppan och kör sedan det hela (förutom matvetet då) i en matberedare eller har du en sådan briljant mixerstav så använd den för himlarnas skull! Åter igen, har du ingen mixerstav, skaffa dig en. En sjukt bra uppfinning! När soppan är mixad så spär du ut den med havre- eller sojagrädde, häller i matvetet och börjar därpå processen med att smaksätta det hela! Det krävs ganska mycket salt så var inte blyg där. Jag skulle tro att jag har i ett kryddmått av de andra kryddorna men sådant känner du av själv! Min åsikt är att soppor gärna får ha lite hetta i sig, speciellt den här årstiden!


Ät, njut och var extra nöjd med tanke på den järn, c-vitamin- och kalciumkick denna måltid ger dig!

2 kommentarer:

  1. Jag upptäckte detta inlägg nu, och vill förstås bjuda på mina grönkålsrecept. Jag har ca 25 stycken, som återfinns via mitt receptregister: http://vegologirecept.blogspot.com/

    Jag skulle nog också tröttna om jag åt samma rätt varenda dag, men faktum är att grönkål är en oerhört mångsidig råvara som går att använda i väldigt många slags rätter. Jag har för vana att äta det minst en gång om dagen från att den börjar säljas i november tills mitt lager tar slut. Självklart fyller jag frysen så jag kan njuta av grönkålen även när försäljningssäsongen är över...

    SvaraRadera
  2. Oh, spännande! Ska definitivt prova några av dina recept! Såg mycket lovande ut när jag snabbt kollade igenom din sida, härligt med lite inspiration! =)

    Tacktack och god fortsättning!

    SvaraRadera