måndag 24 januari 2011

Potatis & cashew-mos smaksatt med vitlök och serverad till fylld paprika






























I helgen hade jag det äran att få det fina gänget HD, HJ och DG över på middag. Vi lagade givetvis maten tillsammans, det bästa sättet att umgås om du frågar mig! Min lägenhet är dock inte anpassad till flera kockar så matlagningen får äga rum i hela hemmet. =)

Så blev det sig att två satt i soffan på skal- respektive hacknings-tjänst, en stod i köket och rådade med spisen och den tredje blev smurf-länken i kedjan!

Samarbetet var strålande och resultatet likaså. Blev oväntat nöjd med maten då detta var första gången jag provade på dessa matkreationer.

Moset har jag fått inspiration till från Ellen DeGeneres' show där de uppenbarligen har en kock som enbart lagar veganmat! Fick tipset av min käre vän TL, vilket jag är väldigt tacksam för!

Så, till fyra portioner använde vi:

Till moset:

3 vitlöksklyftor (ganska stora)
Ca 100 g naturella cashew-nötter
7-10 potatisar
En klick vegetabiliskt margarin
0,5-1 dl vegomjölk, jag använde sojamjölk
Salt och pepper
Eventuellt lite hackad gräslök

Börja med att sätta ugnen på 225 grader, skala och slå in vitlöksklyftorna i ungsfolie. Baka i ugnen ca 15-20 minuter.

Skala (ekologisk potatis brukar jag dock inte skala) och skär potatisen i bitar. Ha i vatten så det täcker och salta, koka sen i ca 20 min eller tills potatisen nästan faller sönder av sig själv. Spara lite av kokvattnet i kastrullen, en halv till en deciliter, mixa eller vispa ihop det med de bakade vitlökarna och margarinet.

Medan potatisen kokar o sköter sig själv så koka upp vatten i en liten kastrull för cashewnötterna. Koka dem i ca 10 min för att sedan hälla av allt utom ca 1 dl vatten som du sen mixar ihop nötterna med för att göra krämen. Blanda denna i potatismoset och späd sen eventuellt ut med vegomjölk tills du får den konsistens du önskar. Smaka av med salt och svartpeppar. Är ni sådana som gillar vitpeppar så kör. Jag tillhör själv inte den skaran.

När vitlöken är färdigbakad är ugnen redo att ta emot paprikorna. Dessa gjorde vi på föjande sätt:

Två ganska stora röda paprikor som vi delade på längden och sedan tog vi bort kärnorna medan vi lät skaftet sitta kvar som dekoration.

För att allt skulle bli klart samtidigt så slängde jag in paprikahalvorna i en oljad form i ugnen ungefär 10-15 minuter medan fyllningen blev klar i stekpannan. Det är inte nödvändigt men annars får man räkna med att de ska stå inne i ugnen 30-40 min.

Fyllningen bestod av:

7-10 championer
2 gula lökar
2 syrliga äpplen
1 block tofu (250 g)
1 buljongtärning
Lökpulver, salt, peppar, cayenn-peppar och timjan
Eventuellt vegan-mozzarella men det är inte nödvändigt.

Finhacka löken och fräs den i lite olja. Hacka även championerna fint och tillsätt dem i stekpannan. Samma visa med äpplena som du först skalar. Låt allt fräsa i ca 10 min, finfördela tofun  så länge med en gaffel och blanda sedan i den. Smula över buljongtärningen och spä ut med lite vatten så smaken blandas in.

Börja avsmakningen och ha i rejält med kryddor. Jag använde ovanstående, hade jag haft sambal-oelek hemma hade jag antagligen använt det istället för cayennen men jag är glad att det faktiskt inte blev så. Jag glömmer lätt bort cayennen som ju har en alldeles utmärkt smak!

Tänk på att det är denna röra som kommer vara halva rätten. Se till att smaken blir som du vill ha den innan du fyller paprikahalvorna. Jag strödde lite salt i paprikorna innan fyllningen fick hitta dit. Riv eventuellt över lite vegan-ost och låt de sedan stå i ugnen på 200 grader ca 10-15 minuter. Skulle de bli för svarta så täck dem med lite ungsfolie. De är klara när du kan känna att paprikan är ganska mjuk men ändå har stabilitet kvar. Lättast är nog att känna när man försöker ta upp dem ur formen med till exempel två skedar. Jag skulle säga hellre lite för kort tid i ugnen än för lång.

Efter att vi lagt upp maten på tallrikarna strödde vi hackad gräslök över moset och vid sidan av detta hade vi en sallad på den fantastiskt vackra salanova-sallaten och baby-spenat.






Slutet gott, allting gott. Glada firade vi av måltiden med lite chockladpudding toppad med passionsfrukt och rom-körsbär!




Mmm....

2 kommentarer:

  1. mmmm! mer såna här recept! jag är en novis som bara äter apelsiner om ingen hjälper en med vegoalternativ, tack!

    SvaraRadera
  2. Haha, ja apelsiner kanske inte riktigt räcker för en hel måltid ;) Fler inlägg med smaskiga recept kommer, ett löfte från mig till dig!

    SvaraRadera