måndag 17 januari 2011

Veganmat i Vegas

Går det då att vara vegan i Vegas?

Jag säger absolut! Jag var lite oroad inför resan med tanke på att alla de restauranger jag googlat fram låg utanför strippen och jag antog (vilket visade sig korrekt) att vi inte skulle vara utanför den glittriga/giriga/galanta paradgatan särskilt mycket. Oron visade sig dock inte vara nödvändig. Givetvis var det lite meck men inte mer än det vanliga med att läsa igenom menyer och fråga servitörerna/servitriserna (som alla är väldigt hjälpsamma).

Tyvärr blev det inte så många foton på maten med tanke på att belysningen var så dålig och kanske var det så att jag var lite glömsk också...

Först, något jag fick reda på när jag kom hem, men som kan vara bra att veta. Steven Wynn, en av de stora aktörerna i Vegas, är uppenbarligen vegan och har bestämt att (inte helt genomfört ännu, men de flesta restauranger har anpassat sig) alla matställen inne på Wynn och Encore ha en vegetarisk/vegansk meny! Härligt när människor med köpt inflytande kan ta bra beslut!



Enligt googlad info så ska frukostbuffén inne på Wynn/Encore inte vara överraskande vegan-inriktad med tanke på ovanstående men middagsbuffen (som vi missade) har uppenbarligen flera bra alternativ!

Vi var däremot på en "casual" restaurang som heter Red 8 inne på Wynn. En asiatisk sak där jag åt stekt tofu med färsk shiitake och broccoli vilket var något slemmigt men väldigt gott om man älskar shiitake på det sättet jag gör! Jag tog ett foto på detta men jag tror er fantasi kan bygga upp en vackrare bild... (Kladdiga saker gör sig inte så bra på foto...)


Inne på MGM, världens tredje (andra, enligt vissa, jag har själv inte tagit några mått) största hotell, så finns Shibuya Teppanyaki där vi lyxade till det! Förrätt blev edamame-bönor med havssalt och en algprovning! Den bruna algen (till höger efter den svarta) var den enda jag inte gillade.
 




























Huvudrätt för min del blev tempura med ekologiska grönsaker. Vällagat och vackert!




Frukost-möjligheterna består i stort sett alltid av socker, vetemjöl och fett. Med betoning på socker. Och vetemjöl. På enskilda menyer hittade inte jag några veganalternativ förutom en torr bagel men på frukost-bufféerna (som kostade ca 15 dollar) så kunde man bli ordentligt mätt! Frukt, bär, nötter, stekta grönsaker, sallader, havregrynsgröt, bröd osv. På Luxor där vi bodde hade de även hommus och på borden fanns sojamjölk till kaffet. (Förvisso behöver amerikanskt kaffe knappast spädas ut men ändå!) Efterrättsbuffen var tyvärr inte anpassad till oss veganer även om den var sjukt stor och hade ganska många alternativ som var sockerfria.

Kan rekommendera Burger Bar i Mandalay Bay. Grymma Vegan "burgare" som bestod av stekta marinerade auberginskivor och zuccini, paprika och lökfräs samt stekt tomat. Istället för bröd användes marinerade och stekta Portobello-svampar vilket kändes lyxigt även om smaken av timjan var lite väl genomträngande om man åt enbart svampen i min mening. Serverades med pommes och en liten sallad. Vi var där två gånger, första gången med grym service (då var vi två pers) andra gången dröjde det ganska lång tid att få in... allt! Då var vi förvisso 6 pers och de lägger då automatiskt på dricks på 15% har jag för mig. Kanske var det mer. Kanske därför de inte brydde sig lika mycket om servicen? Vill inte tro det men vem vet? Dricks är ju otroligt viktigt för de flesta servitörer/servitriser som tjänar väldigt lite, att inte ge dem minst 10% i dricks är samma sak som att ställa sig på bordet, skrika åt dem hur inkompetenta de är, riva all inredning och därefter lämna stället med näsan i vädret.

Ytterligare ett ställe värt att besöka är Gilly's brevid/i Treasure Island. Förutom att det är ett av de ställena där man kan äta och se solen genom fönstren, så har de en grym vegetarisk/vegansk bönchili (som endast kostar 6-7 dollar)! Lagom stark och mättande, vill man kan man även beställa in varma tortilla-bröd!




Det var nog allt jag hade i huvudet nu, kommer jag på något ytterligare så fyller jag ut, men annars säger jag; kör på!

Allt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar