måndag 13 juni 2011

En kladdig muta


Jo jag vet att jag inte skrivit något inlägg på länge, därför kommer nu det första efterrätts-receptet! Socker och fett får en att glömma sådana löjliga saker som tre veckors uppehåll. Funkar på vänner, familj och djur så det borde gälla bloggar också!

Så istället för min dyrbara tid så ger jag nu ett fantastiskt recept på en hasselnöts-kladdkaka!

2 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 dl hasselnötter
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
50 g margarin
1 dl havremjölk

Börja med att sätta ugnen på 150 grader och ta fram margarinet något i förväg så det blir rumstempererat.  Blanda sedan margarinet med sockret och lite, kanske en msk, havremjölk, rör det så fluffigt som du kan. Hacka hasselnötterna och blanda ihop allt. Smörj en form med avtagbar kant, ca 22 cm i diameter, häll i smeten, bre ut den något och kör in i ugnen. Den är klar efter ca 40 minuter.

Servera med hallon eller glass!

Ett tips är att så snart kladdkakan svalnat så lägger du in den i frysen och serverar den direkt därifrån, fryst! Då är den härligt seg och perfekt för varma sommardagar! Mums mums!

Eventuella stavfel eller suddiga bilder skyller jag nu på den ögonoperation jag gjorde för ca en vecka sedan. Min syn är inte helt som den ska ännu så ha överseende! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar