måndag 27 juni 2011

Mangoldrullade, butternutsquash-soppa och majs!

Malmö. Jisses folk, här har vi valmöjligheter!

Istället för standardutbudet på en eller en halv veganrätt som man brukar hitta på de flesta ställen runt om i Sverige så finns här 5-6 olika alternativ! Väldigt roligt och ovant så det tog ett tag för mig att välja när vi skulle beställa mat. Jag vill ju ha allt! =)

Jag blev spontant bjuden till Malmö och Köpenhamn över helgen av min finaste fina Daniel! Midsommar spenderades i Danmark, först med ett besök på Lousiana och sedan mysigt strosande längst Köpenhamns gator.

Dagen efter blev det en rundtur i Malmö. På Möllan handlade vi famnen full av grönsaker (för löjligt låga priser) och kom sedan hem till Dennis härliga lägenhet för att försöka pussla ihop något av det vi införskaffat.

Vår gemensamma kreativitet ledde oss fram till detta:




Det blev alltså rullader av mangoldblad fyllda med en fräst grönsaksröra av äpple, gul lök, finhackade brytbönor och snackspaprika. Detta stektes upp i lite olja och balsamvinäger. Sedan pudrade jag över någon matsked vetemjöl och rörde ut med ca 1,5 dl havregrädde så det blev lite krämigt. Saltade, pepprade och öste upp ca en halv till en deciliter av röran på varje tillskuret mangoldblad, den grövsta delen av stjälken tog jag bort för att kunna rulla dem ordentligt. Låste rullarna med en tandpetare för att sedan steka lätt i olja och salt.

Soppan gjordes på enklaste möjliga sätt. Vi skalade halva squashen och skar den i bitar, hackade en lök samt skalade en vitlöksklyfta. Allt lades i lite vatten (ett par dl på sin höjd) med en buljongtärning och fick sedan koka i ca 15-20 minuter. Därpå mixades det till en soppa och smaksattes med havregrädde, lönnsirap, salt och peppar. Till den hade vi krutonger av tunt skivat bröd som stektes/friterades i ganska mycket saltad olja tills de fick fin färg på båda sidorna. I efterhand kom vi på att lite chili hade passat bra i soppan, så det är ett tips!

Som synes på bilden så serverades denna tallrik som en helig treenighet varav den sista delen bestod av härligt krispiga, färska majskolvar! Kanske bara jag, men jag gillar äta majs genom att försiktigt bryta loss korn för korn med tänderna. Utan olja eller salt. Bara så. Rent, krispigt, sött och inget som fastnar mellan tänderna eller som kladdar ner fingrarna!

Till efterätt köpte Daniel lyxglass till oss alla nere på Dolce Sicilia vars glass alltid är dagsfärsk och det finns massor av sorbet-smaker! Mmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar