måndag 4 juli 2011

Kall Koreansk Sommarmat

Jag bodde i Sydkorea för ett antal erfarenheter sedan. Ungefär lika många som antalet hopp en groda tar på vägen över en hårt trafikerad autobahn, för att komma tillbaka till sin barndoms å och ta hand om rasens fortlevnad.

Där borta i landet för länge sedan så åt jag otroligt mycket god mat! Bland annat så var det en nudelsoppa som serverades kall. Med isbitar i! Fantastiskt under varma, tryckande sommardagar. Smaken i sig var egentligen inte fantastisk, men jag kan ändå längta efter den av någon märklig anledning.

Häromdan, när det var så varmt och kvavt ute så kände jag att det var dags att försöka mig på att laga den. Med tanke på att det som sagt varit tusentals vågor som slagits mot land sen dess att jag åt denna soppa sist, att jag inte något recept, namn eller mer än ett vagt minne om vad som var i så gjorde jag min egen, försvenskade variant.

I orginalet TROR jag man använder sig av glasnudlar, kanske var det sötpotatisnudlar, nashipäron, gurka, is och någon typ av buljong. Kanske nån salladslök men inte mycket mer än så. Väldigt enkel med andra ord.

MIN variant blev lite annorlunda, jag valde att lägga till tofu för att få i mig någon typ av protein, så jag började med att steka upp bitar av den med sesamolja och koreansk soja som är lite lättare i smaken än den kinesiska och japanska.




Samtidigt så kokade jag glasnudlar i lite grönsaksbuljong, som gjorde dem lite giftgula, alltid roligt! Jag hällde ut lite av buljongen och ersatte med kallt vatten och isbitar för att få den kall så snabbt som möjligt.


Sen la jag till lite citron, gjorde smala stavar av gurka, skalade och skivade ett vanligt svenskt päron (fanns inga nashi i affären) droppade i lite sesamolja i soppan och travade tofubitarna som ett triumferande fyrtorn på ön av nudlar!


Resultatet blev väldigt fint, om jag får säga det själv men smakerna hade kunnat vara lite starkare. Jag vet inte om man ska låta gurkan och nashi/päronbitarna ligga i buljongen någon timme innan man häller i nudlarna så själva vätskan får lite mer smak.

Det är förvisso en anspråkslös soppa som inte ska smaka så mycket, men den är otroligt svalkande och fräsch. Perfekt varma sommardagar när man tröttnat på sallader, grillning och majskolvar!

Väl värt att försöka sig på igen! Justera, gör om, gör bättre! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar