måndag 4 april 2011

Fänkål!

Jag är en av dem som gillar rå fänkål. Krispigheten och den lätta lakritssmaken tycker jag förhöjer sallader rejält. Det blir lite mer att tugga men käkmusklerna kan mycket väl få jobba lite extra ibland!

En väldigt enkel sallad som jag gör många olika varianter på under säsong är följande:

Potatis (helst färsk, men jag har inte hittat någon sådan ännu) ca 2-3 per person
Blandsallad
Fänkål, en halv per person typ
Selleri (i liten dos enligt mig, har så extremt stark smak)
Grillade soltorkade tomater i olja
Vårlök
Vita bönor
Frysta sojabönor
Färska kryddor ex. oregano är alltid trevligt!




Som sagt, många varianter kan givetvis göras, allt beror ju på vad som finns i butiken vad som är fint.

Jag kokar potatisen i bitar, sista minuterna häller jag i sojabönorna så de blir varma. Sprinklar lite oliv- eller kallpressad rapsolja över det hela, saltar och pepprar, droppar på lite citron och skedar upp bönorna lite fint i en fänkåls-sked. Har man tur och fänkålen är djup nog så är det väldigt fint att servera dressing eller olja i den lilla skeden!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar