måndag 28 mars 2011

Att trolla med knäna!

Den senaste tiden har jag varit ganska slö när det gäller att handla mat, något som annars är en av mina favoritsysselsättningar. Jag kan lugnt gå runt nån timme eller mer i affären för att kolla efter nya produkter eller försöka hitta sådant som jag missat. Eftersom jag har ett intresse i hälsa och näringsrik kost så underhåller jag mig gärna med att läsa innehållsförteckningar och näringstabeller på paketen. Jag gillar detta! Det är liksom en liten hobby som kanske blivit lite av en fixidé. Något som är till ganska stor förtret för mina med-handlare!

Jag har dock den senaste tiden haft en hel del att göra och då blir vissa saker lidande. Däribland aktiviteten handla mat. Jag ska försöka bli bättre på att planera upp min vardag men ibland är det svårt då så mycket roligt händer!

I matlagningen gäller då att ta till en hel del kreativitet för att få något på bordet! Med varierande lycka i resultaten kan väl erkännas.

Vi köpte hem Anna Skippers sojastrimlor för ett litet tag sedan och har provat på dem i olika rätter. De är ok, har lite mycket pepparsmak (utan att vara starka märkligt nog) och är lite överdrivet marinerade i sojasås men blandar man upp dem i grytor så borde de funka.

Jag har dock använt dem mest till olika typer av wraps eller "stuvningar" som jag ätit på mackor där sojasås-smaken blir lite väl dominerande. Kanske är varianten som ska likna kyckling bättre. Ska prova dem tids nog.

Vid detta tillfälle fick jag alltså rota lite i kylskåpet och hittade bland annat följande ingredienser:




Dessutom hade jag lite fryst spenat, havregrädde och nämnda sojastrimlor hemma.

Så jag hackade svampen, auberginen och rödlöken, stekte upp dem snabbt, hade i strimlorna, grädden och den frusna spenaten. Lät det hela puttra ett tag och kryddade av med lite muskot, svartpeppar och salt.

Jag väljer att kalla det hela något så fashionabelt som "Grön Gegga på Härligt Hembakat Bröd"




Om det var gott? Jag skulle säga att var helt ok, kanske skulle lämpa sig lite bättre till pasta. Som sagt så tror jag ändå att kyckling-varianten är lite bättre i smaken vad det gäller själva strimlorna!

Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Fina "hack"bilder!

    SvaraRadera
  2. Tacktack! =) De är "pimpade" också av en vän som fixade lite i fotoshop åt mig.

    SvaraRadera