måndag 7 mars 2011

Torntofu, rårisrätblock och svampsås!

Att presentera maten, kanske inte nödvändigtvis med för- och efternamn, men att ge den en chans att få charma dig ska inte underskattas. Det är ett väldigt enkel sätt att få folk att förstå det värde maten faktiskt har. Storkockarna har gjort detta under en lång tid, nu börjar det förvisso gå lite överstyr med kolsyre-frysta ispärlor på en bädd av moln och sidorätten serverad på ett stenröse, men ändå. Med lite mindre hybris så är tanken trevlig och jag ska bli bättre på detta!

Att jag oftast äter i ett gemytligt sällskap av diverse böcker (i mer eller mindre ordnade högar), en dator, eventuellt någon mer levande person, krukväxter, småplock, pennor och diverse närvarande utöver maten på bordet ska inte förnekas. Just därför tycker jag det är väldigt skönt, om än något ovant, att  mellan varven duka upp fint och äta under "ordnade former". Att låta maten vara i fokus.




Det som jag lagat här är alltså marinerad tofu, råris och svampsås. Sås är VÄLDIGT svårt att få snyggt på tallriken, iallafall i den mängden som faktiskt går åt, så tips är varmt välkomna!

Egentligen gillar jag cirklar bättre än kvadrater men vad gör man? Jag tänkte på spelet jenga när jag gjorde tofutornet. Väldigt roligt spel, borde skaffa det. Hursom, ris är väldigt tacksamt att forma på alla möjliga sätt, jag använde en liten rektangulär ugnsform och pressade lätt ihop riset innan jag vände ut rätblocket på tallriken.

Tofu vinner mycket på att marineras. Jag lät de skivade bitarna ligga en timme i en marinad gjord på 0,5 dl rapsolja, 0,75 dl soja och några få droppar liquid smoke, något som du absolut hellre har i för lite av än för mycket. Det blir en märkligt besk smak om man överdoserar.




Som jag tidigare sagt så använder jag oftast Alpros naturella tofu, räkna med ett sådant block till två personer. Se till att all tofu ligger i marinaden, täcks den inte så öka mängden marinad.

Sätt där efter igång råriset, det ska koka i ca 40 minuter och får lite extra smak om du först låter det fräsa i lite olja innan du öser på vattnet. Jag brukar ibland ha i lite buljong också.

Svampen jag använde var en del av höstens trattkantareller, frusen vikt kanske 250 gram? Upptinandet fick ske i stekpannan och min tanke var att lite smak skulle finnas i pannan till tofun. Om tanken blev verklighet är dock svårt att säga.




Den tinade svampen fick sen flytta till en skål och vänta på sin fortsättning medan jag stekte upp tofun. Den marinad som fanns kvar fick hänga med ner i stekpannan! Ett par minuter på varje sida tills de får färg och lite yta.

Därefter så gjorde jag såsen på klassiskt vis genom att tillsätta margarin (kanske 25 gram) i den osköljda stekpannan, vispa i en eller två matskedar vetemjöl och sedan tillsätta vatten tills det blir den tjocklek du önskar. I med kantarellerna, lite sojasås, eventuallt salt och peppar, en liten pressad vitlöksklyfta skadar inte heller! Låt det hela stå och puttra ett tag så kantarellernas smak går ut i såsen. Smaka av och servera på valfritt kreativt eller okreativt sätt!




Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar