fredag 25 mars 2011

Time for taco!

Taco är ju en given favorit hos de flesta. Det är dessutom vad som är enklast att låta folk bjuda på då det vankas middag hos folk som sällan/aldrig lagar veganskt.




Att alla i dagens läge modifierat begreppet "taco" är i min mening evolutionens rätt. Man tar lite här och man tar lite där och komponerar något nytt. Speciellt då det gäller en maträtt som består av bröd fyllda med småplock. Om det fortfarande är mexikanskt... Tjaaa man använder sig ju av tortilla eller hårda majsbröd och någon typ av salsa med chili så pelarna till ursprungliget är ju kvar!

Jag är inte jätteförtjust i låtsaskött, mest för att jag tycker att allt annat är så fantastiskt gott men många gillar ju sojafärs har jag förstått. Är jag själv gör jag för det mesta taco-kryddade linser.




Jag kryddar oftast själv, då med paprikapulver, cayennepeppar, salt, massa spiskummin, muskotnöt, lökpulver/lök, vitlökspulver/vitlök och chilipulver. Muskoten ska du inte överdosera, ta bara nån nypa, men resten av kryddorna är bara att ösa på. Minst 1-2 tsk av varje krydda!

Sen vill jag gärna ha hommus och mango till mina tacos! Passar enligt mig väldigt bra! En bekant insisterade för länge sen på banan. Jag provade och mango är mycket godare! Jag har rätt, hon har fel. Bara så ni vet.

Jag brukar även steka upp champinjoner med salt och peppar som fyller ut det hela lite extra!




Utöver detta så har jag vanliga ingredienser som paprika, sallad av olika sorter, tomat och rödlök.




Salsan/tacosåsen gör jag ibland själv receptet är då som följer;

1 burk krossade tomater (eller 5-6 st färska om du vill hålla på att skålla och hacka dem själv)
1-2 klyftor vitlök, finhackad
1 gul lök, finhackad
1 röd paprika
1/2 röd chili
1-2 msk tomatpuré
Salt, peppar, möjligen lite tabasco och någon nypa socker

Stek först upp lök, vitlök och chili, ha sen i tomaterna, tomatpurén och den hackade paprikan. Låt koka ihop i 15-20 minuter och tillsätt sen kryddorna och smaka av.

Snabbmatsveckan är härmed slut. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar