torsdag 3 mars 2011

Broccoliberg!

Vad gör man när man har ett berg broccoli hemma?




Jag gillar broccoli och jag gillar soppa. Svaret blir således ganska enkelt. Barambarambambambam... Broccolisoppa!

Det enda man bör tänka på här är att inte koka sönder alla fina näringsämnen som finns i broccolin så du låter den bara koka med, eller ångas med, de sista minuterna. Eftersom jag gillar soppor som är lite tjockare så blir det mest att broccolin ligger ovanpå de andra ingredienserna men det funkar fint! De blir mjuka och fina av ångan också. Har ni inte en ångkokare så rekommenderar jag verkligen att gå till närmaste kinaaffär och köpa en, kostar kanske runt en hundring och är väl värt pengen! Mer om ångad mat senare, tillbaka till soppan!

Ingredienserna var då följande:

2 potatisar
2 palsternackor
1 gul lök
ca 300 gram broccoli
7-10 dl vatten? Jag är dålig på det där med mått när det gäller vätskor... så det täcker liksom.
1 burk stora vita bönor
1 buljongtärning
Salt, svartpeppar, en nypa muskotnöt och eventuellt lite soja- eller havregrädde.




Skiva palsternackan, skala och klyfta löken, skär potatisen i bitar. Koka dem i buljongen ca 10-15 minuter innan du har i broccolin som du skurit i mindre bitar, skala den nedre delen först så slipper du trådar i soppan. Mixa allt, ha i de sköjda bönorna, krydda och smaka av.

Nu när det börjar kännas som att våren är påväg (jag är optimist ibland) så tycker jag det är jättehärligt att grodda fröer. Det känns som att man får en tjuvkik på livet som är påväg tillbaka! Krasse är så sjukt fint dessutom, man kan inte bli annat än glad av att se dem växa!




Så dessa fick givetvis toppa soppan och resultatet blev en härlig, näringsgivande boost!




Tada!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar