måndag 14 mars 2011

Majo!

Jag har alltid gillat majonäs. När jag fann ut att man kunde göra vegomajo var jag lite nyfiken på hur lik den var ägg-produkten. Jag hittade ett antal recept och körde på det enklaste som jag sedan modifierat lite.




Det förvånade mig hur lätt det var att göra och att smaken, med lite korrigeringar, blev överraskande bra!

Vad du MÅSTE ha för att göra detta är en stavmixer. Jag gillar, för att inte säga ÄLSKAR min stavmixer. Antagligen skulle jag älska den ännu mer om den var lite starkare. Min är på 280 watt vilket funkar för typ hommus och majo. Den klarar exempelvis inte frysta jordgubbar så bra. Inte alls faktiskt. Är du mixerlös och ska inhandla en så rekommenderar jag att lägga ut lite mer pengar och få en som är stark. Det är fantastiskt smidigt om du ska göra en smoothie med frysta bär eller något där du har isbitar i typ lemonad. Det blir väldigt lite disk och säger bara smosch så är det klart!

Majon då, receptet är följande:

1/2 dl sojadryck (gärna den osötade)
ca 2 msk senap
ca 1/2 tsk salt
ca 2 msk vitvinsvinäger (funkar med äppelcidervinäger också)
ca 2 dl rapsolja

Just rapsolja är uppenbarligen viktig märkte jag senast då jag försökte mig på det hela med solrosolja. När jag använde den andra oljan så bands det inte ihop för att bli härligt tjockt och fluffigt utan förblev en rinnig, tråkig, trött, meningslös, blöt, oinspirerande, föraktfull, ja, nästintill OND vätska.


Rätt och fel. Eller egentligen är båda fel eftersom jag lyckats ha icke-ekologiska oljor hemma... =) Så kan det gå.

Häll i allt utom oljan i en hög burk, kör igång stavmixern och tillsätt oljan i en fin stråle medan mixern är igång. Du kommer märka hur mycket olja som behövs. Den tjockar på sig ganska abrupt, något som fascinerade mig otroligt mycket första gången jag gjorde den! Smaka av och tillsätt eventuellt mer av någon av kryddorna om du anser det behövas! Rör då in dem lite försiktigt så inte fluffigheten försvinner!

Passar bra till bland annat smörgåstårtor och hamburgare!




Mmmm.... Hamburgaren ovan är gjord på ett lite modifierat recept på på denna burgare. Det blev en snabbvariant där jag valde att inte fräsa något i förväg. Jag använde mig av lökpulver istället för den finhackade löken och la till lite senap i smeten. Brödet är köpebröd (!), annars brukar jag baka vanliga enkla bullar på vetemjöl och jäst, där jag tillsätter ca en halv deciliter malda, rostade sesamfrön. När bullarna är formade så toppar jag dem med sesamfrön som sig bör!

Ha så skoj!

Uppdaterat 7/4 2011:
Jag provade idag med att göra majon med havredryck vilket gav samma deprimerande resultat som när jag provade med solrosoljan. Med andra ord så tror jag nu åter igen på det som jag läst tidare att bindningen skapas av proteinet i sojan och något magiskt i rapsen ;) Ok, kanske inte magi, men det är den enda kombination som funkat för mig. Så åter igen, RAPSOLJA och SOJADRYCK är de ingredienserna som krävs för att göra tjock, härlig vegomajo! Ha det fint! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar