måndag 21 februari 2011

Varjedag-burgarna och bästa hommusen

Ett stående inslag i min matlagning är helt klart dessa kidneyböns-burgare. De är inte särskilt avancerade så de går snabbt att laga och de är grymt goda!




Det svåra med vego-burgare är att få dem att bli mer intressanta än brynt gröt eller sönderstekt kalahari-ökensand. Att få in ett tuggmotstånd utan att bli att de blir torra, att få dem saftiga utan att de slutar som en puré på tallriken.

Vad jag kommit fram till är dels att använda bönor som man kokat själv. Just kidney-bönor tycker jag är ganska svåra att få "lagom", därför brukar jag låta dem ha kvar lite tuggmotstånd vilket då gör att de lämpar sig ypperligt för dessa burgare! Annars kan du även använda dig av en del hela ingredienser som gröna ärtor och majskorn. Även grovt hackade nötter eller grovriven morot gör burgarna lite roligare än när allt är en söndermixad massa.

Ja, så till receptet! För ca 4-6 burgare vilket då räcker till 2-3 personer gäller följande:

ca 300 g kidneybönor, kokade (jag kokar alltid upp ett helt paket och fryser in det som jag inte använder där och då, skönt att slippa förbereda ett dygn innan man ska laga maten!)
1 finhackad gul lök
1 finhackad vitlöksklyfta
1-2 msk tomatpure
ca 1 tsk sambal oelek
paprikapulver, en tsk kanske?
0,5-1,5 dl vetemjöl
rapsolja till stekningen
Salt, peppar och lite grönsaksbuljong
En skvätt sojasås

Börja med att fräsa lök och vitlök i lite olja, ha sedan i paprikapulvret, sambalen och tomatpuren och låt steka ihop nån minut. Mosa under tiden kidneybönorna i en skål men puréa dem som sagt inte. Tillsätt sedan fräset och de övriga ingredienserna. Ha i vetemjölet sist, ta såpass mycket att du kan forma burgarna utan att de faller sönder när du steker dem, men undvik en torr stabbig deg. Prova gärna att steka en liten mini-burgare först och smaka av om du har den konsistens du önskar.

Stek i ganska mycket olja, vill man ha lite krispigare yta så kan man panera dem i vetemjöl, ströbröd eller sesamfrön.

Jag äter dem ofta till klyftpotatis (här hade jag lyxat till med några jordärtskockor också) med en klick hommus till. Potatisen är bara att klyfta, häll på lite olivolja, strö över havssalt och svartpeppar, låta stå i ugnen på 200-225 grader i 20-30 minuter.

Min hommus gör jag på en burk konserverade kikärtor, ca 0,5 dl olivolja, ungefär lika mycket vatten,  0,5-1 tsk salt, 1-2 vitlöksklyftor och om det finns  tahini hemma så i med ca en matsked sådant! Mixa allt till en jämn smet, smaka av och njut till ALLT! Supergott pålägg och tillbehör till så gott som alla maträtter! Mums!

5 kommentarer:

  1. Funkar det bra att frysa in alla sorts bönor och kikärtor och så? Blir lätt att man tar de färdiga konserverade på tetrapack för att man glömt bort att lägga i blöt

    SvaraRadera
  2. Rebecca - jag har inte haft några problem med någon typ av bönor. Brukar ha med lite av kokvattnet i burken jag fryser in bönorna i och skriva på små maskeringstejpsbitar när bönorna kokades så man har lite koll på det hela. =)

    SvaraRadera
  3. Av vilken anledning har du i kokvattnet också? Håller det sig bättre då?

    SvaraRadera
  4. Jo jag har fått för mig det, eftersom jag tyvärr sällan har framförhållning nog att tina dem i förväg så känns det bättre att skölja av isen som kokvattnet bildat. Jag har inte provat något annat men gör du det o det funkar så hojta till! =)

    SvaraRadera
  5. Ah! Men borde ju funka utan också, går ju att "skölja upp" då med tycker man/jag. Jag ska göra det nån dag där jag orkar göra storkok, ska göra bönbiffar på torsdag så då kanske jag kan göra så. Får se!

    SvaraRadera