tisdag 15 februari 2011

Våfflor!

När jag var liten bodde jag i Nykvarn, en liten bortglömd by i periferin till Södertälje som då benämndes som "stan" i bybo-mun. Då jag blev lite äldre, tidig tonåring, så fick jag på egen hand ta bussen in till "stan" vilket givetvis var ett äventyr som krävde mod och förnuft, allt det som en 13-åring anser sig vara full utav! En av de mina små traditioner då var att gå till ett litet fik inne i Telgehuset där de serverade våfflor. Man fick en våffla med blåbärssylt och grädde för 10 kr (värmd i micron, finfint!) och jag minns hur denna lilla handling fick mig att känna mig så självständig och vuxen!

Såhär 17 år senare så anser jag nog att jag fortfarande saknar en del förnuft och mod mellan varven, men känslan då när man som tonåring börjar kunna ta egna "viktiga" beslut och tar de första staplande stegen in i vuxenvärlden... Det är stort! Det är en stolthet i varje handling man gör. Tonåren. Härliga och hemska!

Våfflor är ju iallafall sjuuukt gott och jag har tänkte dela med mig av det godaste våffel-receptet! Jag har försökt meckat lite med bovetemjöl, rismjöl och vetemjöl men ändå upplevt att veganvåfflorna inte blir sådär härligt lätta och krispiga som man vill ha dem. Detta superenkla recept funkade dock kalas! I mina tidigare prover har jag haft bakpulver som jäsmedel men här använder man jäst, vilket förvisso gör att smeten måste stå en halvtimme innan dess att man börjar grädda, men det är väl värt väntan!

Hallonsylt och tofulines vaniljglass som tillbehör, eller om säsongen tillåter, färska jordgubbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar