måndag 7 februari 2011

Kompatibla komponenter?

Jag tittade i kylen i veckan, tänkte att jag skulle försöka mig på något enkelt. Enkelt men fint. Hittade rotsaker som vanligt såhär års, tofu, bladgrönt och avokado. Jag beslöt mig för att vara vågad och dra ihop det karga vintersveriges begravda delikatesser och östra asiens (i vissa fall) mjuka livsåskådning.

Med en nyslipad kniv lekte jag fram klyftor av potatisen, den gula löken klöv sig själv varpå jag trallande gick över till palsternackans stavar...




I crescendot innan första aktens slut brast jag ut i en stormande aria och havssaltet stänkte över köket medan pepparkvarnen dansade de sista dramatiska stegen över verket. Till de sista tonerna så försvann allt in i ugnens hetta, 200 grader i varmluftsugnen, 225 i vanlig och väntan var den sedvanliga paustiden på 20-30 minuter.

Hrm. Ja. Så till den ödmjuka tofun.

Tofu används flitigt i länderna kring kinesiska havet. Det innehåller som de flesta hört väldigt bra protein (med bra innebär att det lätt tas upp av kroppen eftersom sojabönan innehåller de flesta aminosyror som kroppen behöver för att bland annat bygga muskler) helt ok fett och mycket kalium. I de länder som jag varit i så har jag hört att man MÅSTE göra något av de torkade sojabönorna eftersom de annars är för hårda för kroppen. De använder med andra ord aldrig sojabönan enbart kokad så som vi gör med kikärtor, kidneybönor osv. Jag har använt bönan som den är och inte upplevt några större problem men det kanske kan vara något att tänka på om man har känslig mage.

HUR SOM så tog jag min tofu, skar den i skivor, kryddade med salt, paprikapulver, lite chilipulver och tillsist panerade jag skivorna i sesamfrön. Jag var inte helt säker att fröna skulle sitta men stekte på relativt hög värme i ganska mycket rapsolja vilket fungerade fint.




Salladen sprinklades med lite olja, salt och peppar och lades upp på tallriken tillsammans med avokadon. Resultatet SÅG bra ut, komponenterna var och en för sig var också helt ok, möjligen att man skulle vilja ta i lite mer med kryddningen på tofun. Att låta den marineras ett tag i lite sesamolja, soja och vitlök tror jag starkt på. Rotsaker älskar jag ju och sallad kommer alltid in som en bra bytning. Dock anser jag i efterhand att kombon inte riktigt höll. Sesam och rotsaker... njä. Jag skulle tipsa om att göra de två för sig, att göra bönbiffar eller dylik till rotsakerna och koka ris och eventuellt slänga ihop en dipsås till tofun. 




Friskt vågat, hälften vunnet. I detta fall kunskapen om kraschen som (ibland) inträffar när två världar tvingas ihop utan dess samtycke. (Ps. jag kan inte ett skvatt om opera.)

6 kommentarer:

  1. Hahahahaha nä det kanske du inte kan men du har en underbar förmåga att få matlagning att låta som en spännande och romantisk bok =)
    puss syster!!!

    SvaraRadera
  2. Vad är det för tofu du använt dig av? Den ser fast ut.. men vet inte om jag vågar lita på det. Vill inte ha det där sladdriga äckliga geleberget!

    SvaraRadera
  3. Jag brukar köra på Alpros naturella, http://www.alprosoya.se/ourproducts7/tofu-se/product/tofu_naturell.html?L=0

    Det är en fast sort som lämpar sig bäst för stekning eller att ha som tärningar i sallader eller grytor. =)

    SvaraRadera
  4. Hmmmmm...... det är inte som brylépuddingen vi fick i Japan hoppas jag? Tror faktiskt det var en sån jag köpte förut och blev besviken, men jag ska inte svära på det... Jaja. Har ju sisådär en halv månad att fundera över det på då det tar så lång tid att få pengar =)

    SvaraRadera
  5. Hehe, nä, det var silkestofu ;)

    Ett tips är att steka dem ganska hårt i relativt mycket olja så de får lite yta! Och krydda dem innan du steker bitarna...

    SvaraRadera