måndag 28 februari 2011

Fyllda championer med potatismos och marinerade linser

Jag trodde verkligen jag hade publicerat detta recept tidigare men när jag försökte hitta det för att tipsa min fina syster så insåg jag att det bara var i mitt huvud. Här kommer det då, sjukt goda championer och lite tillbehör! Enjoy!




Fyllda championer, som tillbehör så räcker kanske 3-4 per person, vi hade dem som en ganska stor del av måltiden, som i övrigt bestod av potatismos, marinerade gröna linser och lite överblivet svampfräs, så vi åt kanske 5-6 st var. Självklart så beror det på person, hunger, tidpunkt, geografi, väder, situation, molnens gång på himlen, om en katt jamade vid övergångsstället eller inte, osv, osv. Ni fattar.

För 2 personer:

10-12 stora championer
2 charlottenlökar
Margarin och salt

Sätt ugnen på 200 grader (i varmluftsugn så räcker det med 175), bryt försiktigt bort fötterna på svamparna, lägg hattarna med hålet uppåt i en smord, ugnsäker form. Är de väldigt välvda kan du behöva skära loss lite av toppen för att de ska kunna ligga säkert på plats i formen. Hacka fotbitarna fin-fint. Så smått som möjligt faktiskt. Likaså med charlottenlöken. Fräs sedan hacket i en del margarin eller olja, salta och smaka av.

Salta lite i själva hattarna och fyll dem därefter med det frästa hacket. Försök få i så mycket som möjligt och klicka sen på ca en halv tesked margarin på toppen av varje svamp. In i ugnen och låt de stå där ca 25-30 minuter.

Potatismoset görs genom att putsa potatisarna, skära ner dem i bitar och låta koka tills de nästan går sönder. Häll av det mesta av vattnet, ha i lite soja- eller havremjölk (eller grädde!), margarin, salt och peppar. Mixa eller vispa ihop det hela till önskad konsistens. Börja hellre med lite för lite vätska så det inte blir en soppa av det hela!

De marinerade linserna tillförde lite syra till denna komposition, vilket verkligen satte pricken över i'et. Helst ska de kylas innan de serveras, då hinner smakerna sugas in i linserna ordentligt!

Använd gröna linser, de kokar inte sönder på samma sätt som röda. Koka dem i ca 15-20 minuter, de ska  ha lite tugg kvar i sig. Kan man säga al dente om annat än pasta? Kan man det så ska det ordet in i meningen över. När de fortfarande är varma så tillsätter du en halv hackad rödlök (jag hade 1,5 dl torra linser), en skvätt rapsolja, gärna kallpressad och en lite större skvätt balsamvinäger. I med salt och svartpeppar och låt som sagt gärna stå kallt nån timme eller så. Jag har svårt att uppskatta hur stora dessa skvättar är, men jag tror det rör sig om kanske en fjärdedels deciliter? Skulle nog säga att jag har lite mer balsamvinäger än olja. Så plus, minus. Smaka av är mitt goda (haha) råd!

Ha det gott (jag är ju så fyndig idag!)

3 kommentarer:

  1. Yeah, really on fire!! Stand up nästan. Men 5-6 champisar.. det måste vara stora jäkla mutantchampinjoner för att man ska bli mätt på det väl? Eller är det normalstorlek?

    SvaraRadera
  2. Hm, nja, normalstora skulle jag säga, men absolut åt det stora hållet. Sen blir det ganska mycket linser och potatismos givetvis. Som sagt dock, det är individuellt hur många man känner sig behöva. Jag skulle nog säga en charlottenlök på 5-6 championer, sen är du fri att göra hur många du vill! ;)

    SvaraRadera